Spelförsäljningen i Norden 2011

by on 03/09/12 at 8:02 pm

Spelförsäljningnen i Norden sjönk något under 2011 jämfört med tidigare år. Antalet sålda spel minskade med 4,75%, samtidigt som omsättningen minskade med lite över 9%.

Det vi i Norden helst spelar på verkar vara en Playstation 3, även om PC-marknaden inte var långt efter. Föga överraskande så var det Sverige som dominerade i norden, med 34 % av marknaden, medan Norge, Danmark och Finland alla fick nöja sig med mellan 20 och 24%. En intressant skillnad gentemot grannländerna är att Svenskar fortfarande spelar på Xbox 360, där försäljningen gentemot Playstation 3 i stort sett är den samma. I övriga Nordiska länder säljs det ungefär dubbelt så många Playstation 3-spel som Xbox 360-diton.

Spelstatistik i Norden 2011

FPS och sportspel säljer bäst

Den typ av spel vi spelar häruppe i kalla norden kan sammanfattas med två ord: krig och sport. Både Fifa 11 och Fifa 12 fanns med bland de fem mest säljande spelen, tillsammans med Battlefield 3 och Call of Duty: Modern Warfare 3. Det spel som stack ut var där The Elder Scrolls V:Skyrim, det enda rollspelet över huvud taget på topp 20-listan. I Sverige och Finland toppade Battlefield 3 listan, medan Norrmän och Danskar är mer fredliga, och föredrog Fifa 12.

Andra intressanta jämförelser länderna mellan är att Svenskar älskar Star Wars. MMORPGet Star Wars: Knights of the Old Republic var 2011 års näst mest säljande PC-spel, efter Battlefield 3, i Sverige. Detta spel återfanns först på 10:e plats i Norge, 9:e plats i Danmark och 4:e plats i Finland. Så här lite i efterhand, när vi vet hur det har gått med prenumerationerna på Knights of the Old Republic, så kan vi kanske erkänna att våra Nordiska grannars försiktighet var ett klokt drag. Även Blizzards ett år gamla expansion till World of Warcraft, Cataclysm, sålde bra: speciellt i Sverige.

Ytterligare ett spel som förtjänar att nämnas är The Sims 3, som placerade sig högt på topplistorna i alla de nordiska länderna. Att spelet kom redan 2009 verkar inte ha någon betydelse, utan det verkar sälja på år efter år. En strategi som blir ovanligare och ovanligare på en marknad där oftast bara de allra nyaste spelen kan konkurrera.

Comments are closed.